منطقه 14

خاندان «خودکاربیک» و دستور تاریخی رهبری

نویسنده: محسن مهدیان
یکم. خانواده رفوگران به «خودکار بیک‌» و «‌مداد سوسمار نشان» شناخته می‌شوند. خانواده‌ای که سالیان سال در حوزه تولید نوشت‌افزار فعال بوده‌اند. ...
1395/10/14
یکم. خانواده رفوگران به «خودکار بیک‌» و «‌مداد سوسمار نشان» شناخته می‌شوند. خانواده‌ای که سالیان سال در حوزه تولید نوشت‌افزار فعال بوده‌اند. شاید تاریخی‌ترین بخش زندگی این خانواده مربوط به دادخواهی‌شان نزد رهبری انقلاب است. زمانی‌که به دلیل فشار برخی سازمان‌های دولتی در حوزه تولید مجبور شدند شکایتی به دفتر رهبری بنویسند. حضرت آقا نیز بعد از خواندن نامه رفوگران به آقای ناطق نوری می‌نویسد: «خدا کند این‌گونه که اینها (خانواده رفوگران) می‌گویند درست نباشد. والا وای بر من، وای برما. اگر این درست باشد اگر این ظلم‌ها در کشور درست باشد در قیامت چه پاسخی خواهیم داد؟»
این ماجرا را آقای ناطق نوری مفصل در خاطرات خود آورده‌اند.

دوم. موضوع این یادداشت سبک زندگی اقتصادی و خانوادگی خاندان رفوگران است. خانواده‌ای که بیشتر به نام تحریریان شناخته می‌شود. زندگی اقتصادی خانواده رفوگران دو شاخص تاریخی داشت.
یکی اینکه میرزا علی بزرگ خانواده رفوگران پیش از انقلاب هرگونه مشارکت و معامله با رژیم طاغوت را منع کرده و به همکاران خود گفته بود هرگونه معامله با دولت حرام است.
دیگری نیز وقتی است که در مقابله با کالای خارجی و وارداتی نوشت‌افزار، «‌خودکار بیک» را در داخل تولید می‌کنند.
برای فهم دقیق این رویداد در زندگی اقتصادی رفوگران باید سراغ سبک زندگی «میرزاعلی» رفت. میرزاعلی بزرگ این خانواده و از بنکداران نامی بازار قبل انقلاب بود.
این پدر بسیار اخلاق‌گرا و اهل تشرع و دستگیری از نیازمندان بود. با اینکه اوضاع مالی مناسبی داشتند، اما اهل قناعت بود و زندگی خود را شبیه مردم عادی زمانش کرده بود. با روحانیت آن دوره، مثل آقای راشد و مرحوم فلسفی، نیز ارتباط حسنه‌ای داشت. بسیار نیز اهل رعایت حرام و حلال در کسب بود.
یکبار که پسرش در دکان مشغول فروش بوده است یکی از کارکنان دربار برای وزارتخانه 20 هزار تومان نوشت‌افزار می‌خرد، ولی هنگام تحویل جنس درخواست می‌کند که یک فاکتور 30 هزارتومنی بدهد. پسر میرزا هم اجابت می‌کند. پدر که به حجره برمی‌گردد و متوجه ماجرا می‌شود سیلی محکمی به گوش پسر می‌زند و با عصبانیت می‌گوید این کار شراکت در دزدی از بیت‌المال است.
یا نقل شده وقتی پسرش می‌خواست از بانک وام بگیرد، به خلاف نوشته بود که از خودش خانه دارد و شاهدش نیز پدرش است. بانک که برای تحقیق رجوع می‌کند، پدر حقیقت ماجرا را می‌گوید و در نهایت جلو وام گرفته می‌شود. بعد هم به پسرش می‌گوید: «انتظار نداشته‌ باش برای دنیای تو آخرتم را خراب کنم. تو هم پای زندگی‌ات را بر دروغ نگذار.»
میرزا بسیار اهل دستگیری بود و نوشت‌افزار به دانش‌آموزان محروم و نیازمند می‌رساند. در دوره قحطی تهران به خانواده‌اش گفته بود که کمتر مواد غذایی مصرف کنند و با دوستانش در تنور خانه نان می‌پختند و شبانه بین مردم توزیع می‌کردند.
داستان خدمات این خانواده در بازار و تقابل‌شان با نظام طاغوت و بعد هم تولید کالای ایرانی را باید در نسبت مستقیم با سبک زندگی دینی و اخلاقی میرزا تحلیل کرد.

سوم. تنها کسانی می‌توانند در اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی کنند که این میدان را هم مجاهدانه ببینند. اقتصاد مقاومتی نیازمند افرادی است که نگاه مبارزه در عرصه فعالیت اقتصادی داشته باشند و این عرصه را صحنه مقابله با دشمن بدانند.
ژنرال‌های اقتصاد مقاومتی کسانی هستند که در زندگی فردی‌شان نیز اخلاقی و دینی رفتار کرده‌اند. چنین افرادی، چه عنوان سال اقتصاد مقاومتی باشد و چه نباشد، اهل مقاومتند و جهاد اقتصادی.
امام رحمت‌الله‌در کتاب «جنود عقل و جهل» تنها راه غلبه بر نفس اماره را مخالفت با آن معرفی کرده و فرمودند: «تنها راه غلبه بر نفس اماره و شیطان و راه نجات، بر خلاف میل آنها رفتار کردن است.»
حضرت امام سال‌ها در میدان مبارزه با جهاداکبر، قانون مخالفت با نفس را آزموده و از آن نتیجه گرفته بودند. لذادر عرصه مبارزه با دشمنان بیرونی نیز نسخه‌شان نعل به نعل همین دستور سلوکی بود.
نقل شده ایشان دستور داده بودند که تمام روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و اظهارنظرهای دشمنان در رادیو و تلویزیون بررسی شود و هر روز خلاصه‌ای از موضع‌گیری‌های آنان در رابطه با انقلاب، اسلام و مردم به ایشان داده شود. امام هر روز دقیقاً این امور را مطالعه و تجزیه و تحلیل می‌کردند. اظهارنظر صریح ایشان چنین بود: «ما باید آنچه را که دشمن تبلیغ می‌کند پسندیده ندانیم، بر خلاف آن عمل کنیم و آنچه را که مذمت کرده و علیه آن تبلیغ می‌نماید عمل کنیم.»
مجاهدین اقتصاد مقاومتی را باید در کف بازار و بین کاسبان اخلاقی و متدین پیدا کرد. کسانی که پیروز میدان مقابله با نفس بوده‌اند، امروز مقابل دشمن خارجی آسان‌تر شمشیر می‌زنند.



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code